La începutul anului 2025, Romsilva a intrat sub lupa publică: Curtea de Conturi semnalează plăți nejustificate de peste 216 milioane de lei către angajați – bonusuri de pensionare și prime în exces au fost puse sub semnul întrebării (stirileprotv.ro). E momentul ca Regia să devină transparentă, eficientă și axată pe administrarea durabilă a patrimoniului forestier, sub coordonarea MMAP.
Declarații publice și semnale politice
Pe 5 iunie 2025, cu ocazia Zilei Mondiale a Mediului, președintele Nicușor Dan spune răspicat: „Este o urgență reală” – definind reforma Romsilva și combaterea tăierilor ilegale drept priorități naționale (mmediu.ro, digi24.ro). În acest context, la București și în teritoriu, societatea cere mai multă transparență, iar MMAP e obligată să răspundă.
În același timp, președintele ales, Nicușor Dan, subliniază că protejarea mediului nu mai e opțională – e o obligație legală, morală și economică într-o perioadă de schimbări climatice și extreme meteorologice (capital.ro, digi24.ro).
Un pachet structural: HG pentru reorganizare în PNRR
În aprilie 2025, MMAP pune în consultare HG-ul care reorganizează complet Romsilva:
- Numărul directorilor scade de la 121 la doar 17 – o reducere radicală de 86% (mmediu.ro).
- Toți vor fi angajați prin concurs național și vor avea contract de mandat pe cinci ani, cu revizuiri periodice prin examen și indicatori de performanță (mmediu.ro).
- Se introduc reguli clare de „muncă egală, salariu egal” în întreg sistemul, eliminând discrepanțele excesive dintre direcții și ocoale (mmediu.ro).
- Cele 22 de administrații de parcuri și-ar pierde autonomia în favoarea unei structuri unitare, cu un singur director și servicii comune de suport (mmediu.ro).
- Se separă funcțiile publice de cele comerciale, integrând principiile de eficiență care răspund cerințelor PNRR (Cererii nr. 4 – plata reorganizării) (news.ro).
Această reformă face parte din implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – este un jalon obligatoriu pentru deblocarea finanțării europene (capital.ro). Acest plan a fost respins, pentru nepricepere în întocmire, de Ministerul Justiției.
Măsuri în derulare: buget respins, bonusuri eliminate
MMAP respinge propunerea de buget pentru 2025 a Romsilva, considerând‑o insuficient de ambițioasă – viza un profit de doar 40 mil. lei, adică 10 lei/hectar pentru cei 4 milioane de hectare. A fost astfel omise, după cum spune ministrul, responsabilități bugetare majore (agrointel.ro).
Ministrul Mircea Fechet ordonă imediat:
- Eliminarea bonusurilor, primelor și bonificațiilor pentru 2025, argumentând că „sunt cheltuieli nejustificate” și că Romsilva a încheiat anul 2024 cu „al treilea an prost” la capitol financiar (capital.ro).
- Confirmarea faptului că directorii nu mai sunt numiți „pe viață”: maximum două mandate de 5 ani, cu evaluări periodice (capital.ro).
- Reducerea drastică a structurilor neprofitabile – direcțiile silvice cu pierderi – începând cu cele care administrează suprafețe sub 200.000 ha sau au performanțe slabe (mmediu.ro).
- Un termen scurt – maximum o săptămână – pentru Romsilva de a prezenta planul detaliat de reorganizare, altfel ministerul intervine direct .
Public, ministrul spune că reforma „nu mai are cale de întoarcere” și că dialogul tehnic saptămânal între MMAP, Romsilva, sindicate și societatea civilă este vital pentru succes.
Reacții și controverse
Proiectul ministerial atrage și critici serioase:
- Sindicatele – prin Federația Silva – acuză zeci de probleme: consultări superficiale, lipsa studiilor de impact, risc de pierdere a locurilor de muncă, externalizarea activităților economice și reducerea autonomiei locale (digi24.ro).
- Se sugerează o „privatizare mascată”: gestionarea vânatului, turismul silvic și exploatarea lemnului ar putea fi externalizate, sub pretextul „reformei” (digi24.ro).
- Sindicaliștii avertizează că aceste schimbări „pune în pericol viitorul pădurilor” și subminează statutul fondului ca bun de securitate națională (digi24.ro).
MMAP a răspuns invitând la dialog și asigurând că preocuparea este eficientizarea, nu slăbirea instituției (capital.ro).
Componenta tehnică și ecologică: regenerare și digitalizare
Pe lângă reorganizare, Romsilva are un plan tehnic ambițios pentru 2025:
- Plan de regenerare sub așteptări: doar 10.100 ha – dintre care 6.515 ha regenerare naturală și 3.585 ha regenerare artificială.
- Se vor folosi circa 24,5 milioane de puieți forestieri (rosilva.ro).
Alte linii de acțiune includ:
- Modernizarea infrastructurii: drumuri și sisteme de monitorizare digitală.
- Implementarea unui sistem informatic performant care să ofere transparență, urmărire a bugetelor și indicatori de performanță în timp real.
- Tranziție către un model în care Romsilva funcționează ca o entitate semi-autonomă: publică pentru protecția pădurilor și comercială pentru exploatare, dar cu responsabilitate financiară clară.
Context european și climatic
Condiționalitatea europeană subliniază că:
- PNRR solicită reforme structurale, iar reorganizarea Romsilva este un jalon “de „reziliență și administrare durabilă” (capital.ro).
- MMAP menționează fluctuația prețurilor la lemn și schimbările climatice ca factori care impun reformă urgentă.
Reorganizarea este astfel jumătate ecologică (conservare și regenerare), jumătate economică (eficiență, profitabilitate, responsabilitate bugetară).
Drumul spre implementare e lung și anevoios
Structură și proces managerial
- Grupuri tehnice săptămânale, implicând toate părțile interesate (agerpres.ro).
- Concursuri centralizate și ”pe bune” pentru pozițiile-cheie – directori generali și de direcții silvice.
- Evaluări periodice și revocare pentru neîndeplinirea indicatorilor.
Reformă internă, suplețea managementului
- Fiecare direcție silvică – minim 200.000 ha administrate – pentru a garanta eficiență (mmediu.ro).
- Eliminarea structurilor redundante: direcții, ocoale, centre conexe – pepiniere, piscicultură etc.
- „Muncă egală, salariu egal”: uniformizarea salariilor pe criterii obiective (mmediu.ro).
Finanțe și transparență
- Buget aliniat de minister (profit de peste 40 mil. lei), cu monitorizare crescândă.
- Raportări trimestriale, monitorizare digitală, transparență totală pentru utilizatorii publici.Aspecte ecologice
- Regenerare pe 10.100 ha – consolidare ecologică 2025 .
- Campanii anti-tăieri ilegale, patrule silvice și colaborare cu societatea civilă (președintele Dan și ONG-urile ridică această problemă) (digi24.ro).
- Concentrare pe adaptare la schimbări climatice și protejarea biodiversității.
Provocări și puncte critice
- Sindicate și dialog social: nemulțumiri privind transparența și lipsa consultărilor reale.
- Risc de externalizare: activitățile conexe – turism silvic, vânătoare, piscicultură – ar putea fi privatizate, susțin sindicaliștii.
- Implementare hiperstresată: reformă accelerată, buget respins, termene scurte – există riscul erorilor operaționale pe teren.
- Cultura organizațională rigidă: schimbarea pe repede înainte a mentalității actuale a peste 14.000 de angajați reprezintă un imens efort logistic și uman, nu doar structural.
Către un nou model de administrare
Reforma susținută de Asociația Alianță Pentru Pădure vizează transformarea Romsilva dintr-o regie publică birocratică într-un organism modern, eficient și responsabil:
- Conducerea e profesionalizată, competitivă și responsabilă.
- Structura managerială este eficientizată, activitățile secundare pot fi externalizate, rămânând sub control contractual.
- Bugetul și profitabilitatea sunt optimizate în concordanță cu obiectivele PNRR.
- Pădurile devin instrumente de dezvoltare durabilă: servicii ecosistemice, protecție climatică, turism, biodiversitate.
Concluzie
Este jumătatea lunii iunie 2025. Romsilva este în plin proces de reinventare, cu două valențe:
- Transformare structurală –PNRR obligă la reducerea conducerii, profesionalizarea organigramei, evaluare periodică și finanțe transparente.
- Misiune durabilă – protejarea fondului forestier, regenerarea, digitalizarea, lupta cu tăierile ilegale și adaptarea la schimbările climatice.
Momentum-ul există, contextul european impune reforme, iar presiunea publică – din partea președintelui, ONG-urilor și Curții de Conturi – obligă instituția să răspundă.
Rămâne de văzut:
- Dacă negocierile cu sindicatul vor tempera ritmul reformei.
- Cum se vor regăsi actualele reguli profesionale într-o strucură reorganizată.
- Dacă bugetul și PNRR asigură resursele pentru o monitorizare reală pe teren.
- Dacă dialogul tehnic va produce un nou text de HG, de data aceasta legal, echilibrat și sustenabil.
Demersul este ambițios: un pas hotărât spre eficientizarea și modernizarea unei instituții care administrează o parte uriașă din patrimoniul natural al României. Romsilva are azi şansa de a deveni un model de bună guvernanță forestieră – cu resurse reale, oamenii potriviți și indicatori clar definiți. Și dacă procesul e bine condus, România poate fi – în sfârșit – mândră de căile pe care pădurile sale aduc echilibru între oameni, industrie și natură.
Trebuie să citiți și:
- REFORMA ROMSILVA: Politici economice de stimulare a valorificării durabile
- Pădurea dintre reforme: Drumul Romsilva spre viitor
- Plan de management pentru noua Romsilva
- Pădurile României: între provocări, reforme și interesul public
- Manifest pentru o pădure a viitorului: Reforma Romsilva nu mai poate aștepta
[…] Filmul #ReformaRomsilva 2025 […]
[…] Filmul #ReformaRomsilva 2025 […]